top of page

חיוביות רעילה


1. לחשוב רק חיובי

מחשבה חיובית | גישה חיובית נתפסת כגישה בריאה ומועילה לחיים מכיוון שהיא משקפת אופטימיות והכרת תודה ויכולה לעזור מאוד בשיפור מצב הרוח. הנטייה האנושית לחשיבת 'משאלת לב' (wishful thinking) מאמינה שאם נוכל להתעלם או להרחיק את הכאב - הוא לא ישפיע עלינו.

אבל, באופן פרדוקסלי, המאמצים להרחיק מחשבות ורגשות כואבים עשויים (אולי) לעבוד באופן זמני, אך בטווח הארוך אנו מאריכים את חווית הקושי והסבל ומעצימים את העוצמה שלהם.

הימנעות או הדחקה של עצב לא באמת עוזרת לנו כי כאב רגשי הוא חלק בלתי נמנע מהחיים והיותנו אנושיים. והאופן שבו אנו נבחרלהגיב לכאב הרגשי הוא זה שיקבע אם נצליח להתגבר על הכאב או לשקוע לתוכו.

אין שום דבר רע בחשיבה חיובית ובניסיון לשמור על אופטימיות – fake it till you make it

התנהגות כזו עוזרת בהחלמה ובצמיחה אישית. עם זאת, כשאנשים חשים לחץ לעשות זאת על חשבון הכחשה או צמצום חוויות קשות, כשהם מנסים 'להיות חיוביים' כדי להשתיק חוויה אנושית אמיתית של כאב – החיוביות הופעת לרעילה.


2. חיוביות רעילה - הגדרה

חיוביות רעילה היא הדרישה (שלי מעצמי או הסביבה שלי ממני) להציג לעולם רק רגשות חיוביים, לדכא ולהכחיש רגשות, תגובות או חוויות שליליות, לא משנה עד כמה הנסיבות קשות - להתעקש על 'חשיבה חיובית' בלבד.

חיוביות רעילה נלקחת לחיוביות קיצוניות ולא בריאה, שוללת היבטים חיוניים של חיי רגש אנושיים אותנטיים וממש 'דורשת' ממני להישאר עם המשקפיים הורודים, ללא שום התחשבות במצב המציאות, בסגנון של: "אל תדאג, יהיה טוב".

חיוביות רעילה נובעת מציפייה לא מציאותית לחיות חיים מאושרים לחלוטין כל הזמן. כשזה לא קורה - מתעוררת תחושת בושה או אשמה על כך שלא הצלחתי להגיע לשלמות הרצויה.

המדיה החברתית נוטה להחמיר את הרעילות אפילו יותר מכיוון שאנו אוהבים לספר ולשתף חוויות חיוביות ונוטים פחות להציג את מהתמודדויות שלנו עם מצבים קשים, שהם כידוע, חלק בלתי נפרד מהחיים של כולם.

חוסר ביטוי, הכחשה או דיכוי של רגשות שליליות לאורך זמן מזיקים בפן הפיזי והנפשי מכיוון שהם מונעים מאנשים לעבד את רגשותיהם ובכך להתגבר על המצוקה שלהם.

דיכוי רגשי איננו פותר את הבעיה אלא רק מוליד עוד אשמה, בושה, עצב וחרדה.

התעלמות ממצב 'קשה' מעצים רגשות מודחקים ועלול לגרום להשלכות גופניות כמו מחלות לב, סטרס ואפילו דיכאון.

אנו יכולים להיות 'רעילים' לעצמנו (דיבור ושפה פנימית), להציג חיוביות רעילה לסביבה שלנו ("הכל בסדר, אני מרגיש/ה מצויין, לא קרה כלום") או שהסביבה תדרוש את החיוביות מאתנו ("יאללה, תתגבר/י, מי ישמע מה קרה")


סימנים לחיוביות רעילה

משפטים והתנהגות של חיוביות רעילה
סימנים לחיוביות רעילה


3. חיוביות רעילה - מחקרים

מחקרים מצביעים על כך שהניסיון לדכא מחשבות כאסטרטגיית שליטה עצמית פועלת עלינו כבומרנג - למעשה אנו מעלים לתודעה את המחשבה המסוימת ממנה אנחנו הכי רוצים להימנע (נסו לא לחשוב דוב חום).

הצורך להרגיש את הרגשות שלנו במלואם בין אם הם חיוביים או שליליים הם הדרך שלנו לנווט את דרכנו בעולם כחלק מהיותנו אנושיים.

גם תפיסות חברתיות שגויות לגבי החיים נוטות להחמיר את הסבל הרגשי:

אנחנו "צריכים" להיות מאושרים!!

חיים טובים הם חיים מסודרים, בטוחים, נעימים ואף פעם לא מבולגנים, לא בטוחים, מבלבלים או כואבים. מחשבה כזו מנסה להימנע מסבל אבל עושה את האפקט ההפוך.

4. איך מתגברים?

חשוב לכבד את המציאות של הרגשות שלנו על ידי הכרה בהם: לאפשר לעצמנו להרגיש אותם: במקום להוציא אנרגיה ולנסות להימנע מהם פשוט לתת להם להיות ולבטא אותם באיזושהי דרך שהכי מתאימה לי

שיחה עם אדם קרוב

שיחה טיפולית - פסיכולוג


כשאנו מבטאים את הרגשות והמחשבות שלנו (לא משנה איך) אנו למעשה מסכימים לקבל את מכלול חיינו הרגשיים כפי שהם - וזוהי המהות של הקבלה העצמית.

רק כשנצליח לקבל את עצמנו - על שלל רגשותינו נוכל להיות אותנטיים ולהרגיש שלמים.



דוגמאות
היה יכול להיות הרבה יותר גרוע
חיוביות רעילה דוגמאות







מקורות

There’s Nothing Positive About Toxic Positivity, Dan Mager MSW, Psychology Today

Toxic Positivity, vikipedia

Toxic Positivity, Psychology Today


bottom of page