top of page

קבלת החלטות - כיצד אנחנו מחליטים ומה משפיע עלינו?

קרה לך פעם שנדרשת להחליט לגבי משהו חשוב אבל ההרגשה הזאת שמשהו חסר לך כדי להחליט באופן סופי לא הרפתה ממך?

החלטה מוצלחת דורשת הכנה מדוקדקת. הרבה מעבר לאיסוף כל העובדות ו'הנתונים היבשים'; יכול מאוד להיות שלמרות שהשתמשתי וחישבתי את המידע מכל המקורות שלי עדין לא אצליח לקבל החלטה.

למה?

יכול להיות שלא הצלחתי לעבד את המידע שיש לי באופן יעיל (נגיד בגלל הסחות דעת ומשימות רבות אחרות), וגם יכול להיות שאני פשוט מטיל ספק בעצמי וביכולת שלי לבחור ולהחליט נכון.


כולנו נדרשים לקבל עשרות החלטות ביום. החל מהבחירה מה ללבוש בבוקר, מה לאכול בצהריים ומה לראות בערב בטלוויזיה (או אולי לקרוא ספר?)

יש החלטות שאנחנו מקבלים כלאחר יד; החלטות אינטואיטיביות, אוטומטיות, שאנחנו בקושי שמים לב אליהן. אחרות, דורשות התעסקות רבה הרבה יותר, מחשבה, השקעת זמן.


אחת מהמלכודות שאנו נוטים 'ליפול בהן' בדרך להחלטה טובה היא מלכודת הדעה הקדומה. אם נרצה ואם לא אנחנו מושפעים מנטיות הלב שלנו ומדעה קדומה שיש לנו – וזה עניין שאנחנו לא ממש מודעים אליו.

מלכודת הדעה הקדומה יכולה לבלבל אותנו שאנחנו צריכים לבחור ולהחליט;

ההסברים והנימוקים שלנו לעצמנו יכולים להראות לנו ניטרליים לחלוטין למרות שקיים סיכוי גדול מאוד שהם ממש לא כאלה...

נגיד שאני מאמינה שאנשים שמאליים הם אנשים יצירתיים במיוחד.

כל בן אדם יצירתי ושמאלי שאני פוגשת הוא הוכחה ניצחת לתיאוריה שלי. אם במקרה פגשתי משהו שמאלי והוא לא יצירתי אני אצליח למצוא הסבר (או תירוץ) שיוכל להחריג אותו מהתיאוריה שלי למשל -

הוא לא יצירתי כי הוא מבוגר יחסית, ובתקופת ילדותו לא ידעו איך לתת דגש לפיתוח היכולת היצירתית שכבר היתה טמונה בו...

או,

אולי זה בגלל שהוא גדל בבית בו לא היתה נטייה או חיבה לאמנות...(והרי ידוע שזיקה לאמנות מגבירה ומעצימה את היצירתיות שבאדם)

אני אוכל להמציא עוד ועוד סיבות שיעזרו לי להוכיח את התיאוריה הראשונית שלי איך אפשר להסביר באופן רציונלי (כמובן.....) שהאדם השמאלי שעומד מולי פשוט לא יצירתי.


לפעמים, אנחנו נותנים משקל 'משמעותי' יותר למידע הראשון שקיבלנו - מחבר, מקרוב משפחה, מידע כזה לא בהכרח יהיה הכי מדויק או שימושי ממידע שנקבל אחריו, אבל תהיה לנו נטיה בלתי רציונלית להיצמד דווקא אליו.

....

דרך טובה לבחון את התמונה הכוללת באופן ניטרלי היא שימוש בטכניקת 6 כובעי חשיבה של Edward de Bono אותה כתב בשנת 1985.

שיטת הכובעים הצבעוניים מלמדת כיצד ניתן לבחון בעיה (או החלטה) ע"פ מגוון נקודות התבוננות ולא רק על פי מידע רשמי. הכובעים הצבעוניים בתיאוריה שלו עוזרים לנו לפשט את תהליך קבלת ההחלטה, לפרק אותה לגורמים, כך שהאדם המתלבט יוכל לבחור בסוג החשיבה המתאים לו או לשנות כיווני חשיבה - במקום להפעיל את כל סוגי החשיבה בו זמנית.




גם חשיבה יצירתית יכולה לעזור כאן.

יצירתיות בפתירת בעיות וקבלת החלטות עוזרת לנו למצוא דרכים רבות ככל האפשר להסתכל על סיטואציה או מצב מסוים. אנחנו יכולים לנסות לשאול את עצמנו כמה שיותר שאלות שיעודדו מחשבה מקורית שתוביל אותנו למקומות (ולרעיונות) חדשים. השאלות האלו לא חייבות להיות 'נכונות' או אפילו שתהיה להן תשובה.

****

עוד דרך לקבל החלטה טובה היא להימנע עד כמה שניתן מדחיינות

מחקרים מראים שלאנשים נטייה לקבל החלטות טובות יותר אם הם מנצלים את הזמן שלהם ביעילות.

כשאנחנו בוחרים להתעלם מהחלטה ובמקומה מעסיקים את עצמנו במשהו אחר, אנחנו עלולים להחמיר את הבעיה. הרי התעלמות ודחייה שלה לא יעזרו לנו לקדם ולמצוא פתרון, נכון?


אחת האסטרטגיות להתמודדות עם התופעה הזו היא לקבוע לעצמנו 'חלון עבודה קטן' בו רק נתחיל לחשוב על הבעיה שלנו. לדחיינים רבים יש בעיה במציאת נקודת ההתחלה לעשייה: מאיפה מתחילים? קבלת החלטה לגבי עניין כלשהו עלולה לגרום להם להרגיש מוצפים. ולכן, משימות קטנות במקצבים קצרים (למשל, 10 דק' ביום), עוזרת להפחית את הלחץ וטובה לריכוז.

ניסית כבר את שיטת פומדורו?


****

גם האמונה שזה הכל או כלום יכולה להפריע לנו להחליט ולבחור נכון.

זה הזמן לנסות ולהיזכר בהחלטה שנדרשת לקבל וההרגשה שהיתה לך רגע לפני - כאילו גורלו של העולם כולו תלוי בך ובחירה לא נכונה תהיה לא פחות מקטסטרופה עולמית...

כולנו לאורך החיים התמודדנו עם מצב דומה; האם זה זמן טוב לעזוב את עבודה? נכון לקנות עכשיו דירה? לאיזה שכונה/עיר כדאי לעבור? ומה עם (עוד) ילד?

למרות שבאותו הרגע אותה החלטה הרגישה סופר קריטית לחיים שלך,

האם היום, במרחק של חודשים או שנים ממנה האם היא עדיין נראית כ"כ מאיימת? גורלית? היסטרית?


מסגור מחדש של שאלה, התלבטות או בעיה מאפשרת לך לקבל נקודות מבט שונות וחדשות לגבי הבחירה שתתקבל.

אחת הדרכים לעשות זאת היא לנסות לדמיין את התוצאה הגרועה ביותר שתתרחש אם אבחר 'לא נכון'.

יש מקרים, שההחלטות שאנו מקבלים הן הרות גורל (חיי אדם, כסף בסכומים גדולים מאוד) ואלו באמת החלטות שדורשות בחינת סיכונים והשלכות באופן יסודי וזהיר.

אבל לרוב, המקרה הגרוע ביותר שיכול להתרחש הוא למעשה לא כ"כ גרוע כמו שחשבנו.

גם אם יתברר לבסוף שההחלטה שקיבלנו לא הכי טובה, סביר להניח שאפשר יהיה להפיק ממנה כמה לקחים ושעורים חשובים לקראת ההחלטה הבאה.

****

החלטה טובה באמת דורשת מאתנו לחשוב מכמה זוויות, לבדוק סיכונים אפשריים, לא לשכוח את מה שניסיון העבר לימד אותנו ובעיקר לצאת מנקודות מחשבה מקבעות ולהימנע מדעה קדומה.

בסופו של יום, נהייה חייבים לבטוח בעצמנו, בידע שיש לנו וגם באינטואיציה שלנו. אם נמשיך להתלבט ולהתחבט במציאת 'הפתרון המושלם' יכול להיות שלא נצליח למצוא אותו לעולם, ולא נוכל אף פעם לקבל החלטה.

ובעצם, גם זאת סוג של החלטה. האם היא מספיק טובה בשבילך?


לתיאום שיחה קצרה איתי




שרית קלדרון גורקוב - מאמנת אישית (MA, MCI)







למידע נוסף על תהליך ומשך האימון, תוצרים וההבדלים העיקריים בין אימון לטיפול אפשר לקרוא כאן





יש לך שאלה?

אפשר לשלוח לי הודעה

להתקשר

0547894522











bottom of page