top of page

6 כובעי חשיבה - איך מעודדים חשיבה יצירתית בקבלת החלטות?

ששת כובעי החשיבה של דר' דה בונו היא טכניקה המבוססת על הרעיון של 6 כובעים דמיוניים. כל כובע הוא בצבע שונה ומייצג 'סוג אחר' של חשיבה- כשאני חובש כובע בצבע מסוים אני מנתח את ההתלבטות או הבעיה שלי על פי סגנון החשיבה של צבע הכובע.

יתרון השיטה הצבעונית של דה בונו מנחה אותנו למקד את החשיבה ולבצע רק 'סוג אחד' שלה בכל זמן נתון.

שיטת הכובעים הצבעוניים של דה בונו מכוונת אותנו לבחון באופן מודע ומבוקר גם תחושות בטן ורגשות (מותר להכניס למשוואת גם רגש וספקנות), מעודדת חשיבה יצירתית ונותנת במה גם למחשבות ותחזיות פאסימיות אפשריות - עניין שעוזר מאוד לאנשים פאסימיים ודאגנים מטבעם להתמודד עם ההחלטה שלהם באופן יצירתי וחיובי.

מטרתם של כובעי החשיבה היא לפשט את תהליך החשיבה, לפרק אותה לגורמיה, כך שהאדם החושב יוכל לבחור בסוג החשיבה המתאים לו או לשנות כיוון חשיבה אחד לשני - במקום להפעיל את כל סוגי החשיבה בו זמנית.


הערך הגדול של הכובעים טמון בכך שהם מספקים תפקידי חשיבה מוגדרים. בלי הטקסיות שנותנים הכובעים, אנשים נוטים להיתקע על צורת חשיבה אחת, לפעמים 2. בדר"כ לא יותר.


כיצד שיטת הכובעים הצבעוניים של דר' דה בונו עוזרת לנו לחשוב יותר משוחרר ופחות מקובע?
חשיבה צבעונית ויצירתית עם 6 כובעי חשיבה

6 כובעי חשיבה - איך מעודדים חשיבה יצירתית בקבלת החלטות?

כובע לבן:

כובע לבן ממקד אותנו במידע הקיים (עובדות, מספרים, סטטיסטיקות, מקובלות או הערכות מבוססות, ידע עצמי מניסיון ועוד). המידע מובא ללא כל פרשנות או שיפוטיות ובאופן אובייקטיבי.

הכובע הלבן מעודד אותנו למצוא עוד אינפורמציה, זאת ע"י בחינה מדוקדקת של כל המידע שכבר ידוע לנו. אנו נכלול את כל המידע שעולה בדעתנו מבלי להחליט מראש האם ישנה בכלל דרך לקבל את המידע או האם המידע הזה דחוף.

מומלץ מאוד לכתוב את רשימת כל מקורות המידע ולתכנן כיצד אפשר יהיה לקבל אותו.

חשוב לזכור: איכות ההחלטה שתתקבל תיקבע ע"י איכות המידע שעליו אנו מתבססים.

כובע אדום:

כשאנו ניגשים לבעיה, לדילמה או לפיתוח רעיון הדורשים חשיבה אנליטית, מחושבת ו'קרה' אנחנו איננו אמורים, כביכול, להציג את רגשותינו - אלא להתייחס למידע ניטרלי בלבד.

עם זאת, הנטייה הטבעית היא לבטא באופן כזה או אחר את התחושות שלנו ולהתייחס באופן רגשי לרעיון או לבעיה הנידונים. כובע אדום עוזר להתמקד בתחושות ובאינטואיציה ונותן לגיטימציה לבטא אותם בקול ובאופן מודע.

כשאנו עושים זאת באופן מוצהר כבר אין יותר צורך להעמיד פנים ולתאר תחושות אלו כמשהו אחר. (רלוונטי במיוחד כאשר יש לנו ניסיון בנושא או איזשהו חיבור אישי).

בין אם אנו מודעים לכך או לא, לתחושות בטן ורגשות תפקיד מרכזי בקבלת החלטה או פיתוח רעיון ולכן, חשוב להיות מודעים לתחושות אלו לפני שאנחנו מחליטים על איזושהי תכנית פעולה.


כובע שחור:

כובע שחור מכוון אותנו לחשוב באופן ביקורתי (ושלילי) כדי להצביע על ולזהות טוב יותר חסרונות, נקודות תורפה, השלכות שליליות, או סכנות הכרוכות ברעיון או תכנית מסוימת.

כובע שחור עוזר לשפר רעיון מסוים ע"י משיכת תשומת הלב לכל החסרונות שברעיון ולאתר בעיות פוטנציאליות: ברגע שזיהינו את החסרונות נוכל לחשוב על פתרונות או על דרכים להימנע מהן.

מתי נשתמש בו? כשרוצים לקטול רעיון, לנמק מדוע לא כדאי לקבל הצעה מסוימת, או לשכנע מדוע תכנית מסוימת אינה כדאית.

זהו כובע שמשתמשים בו הרבה, אך יחד עם זאת, מומלץ להימנע משימוש יתר בכובע השחור כי הוא עלול לקטול רעיונות יצירתיים עוד לפני שהם עלו ובכך לחסום את הדרך להגיע לפתרון המיטבי.


כובע צהוב:

כובע צהוב מכוון אותנו לחשיבה חיובית, לחיפוש יתרונות ותועלות שניתן להפיק מהרעיון, הצלחות אפשריות והשלכות חיוביות. עם זאת, הוא עדיין מחייב בהנמקה וביסוס של ההערכה שלנו - תוך שימוש בהגיון. כל רעיון יצירתי שעולה ראוי לחשיבה ופיתוחו עם הכובע הצהוב. חשיבה החיובית אינה טבעית כמו חשיבת הכובע השחור ולעיתים קרובות היא דורשת מאמץ מכוון.

לפעמים היתרונות של הרעיון גלויים לעין ולפעמים צריך להשקיע מאמץ כדי למצוא אותם: למשל, מי יוכל ליהנות מהיתרונות של הרעיון או של ההחלטה שלי?

לא פעם קורה שרעיון שחשבנו עליו איננו מספיק 'אטרקטיבי' להמשיך ולפתח אותו, אבל מה שעומד מאחוריו הוא בעל ערך רב: הכובע הצהוב עוזר לשמור על הרעיון 'חי' ושימוש בכובע הירוק (בהמשך) יעודד רעיונות אפשריים להוצאתו לפועל.



כובע ירוק:

כובע ירוק מכוון אותנו לחשיבה יצירתית ופעילה, בשני כיוונים: 1. חשיבה בונה: "להזיז" דברים, לגרום למשהו שיקרה. "האם ניתן לעשות זאת בדרך שונה?" 2. הצעת כיוון חדש: להגות רעיונות, חלופות, פתרונות, המצאות חדשות. הדגשת החידוש! למשל, "האם ניתן למצוא הסבר אחר למצב?" או "נדרשים כאן מספר רעיונות חדשים".

חשיבה יצירתית לא צריכה להיות הגיונית, היא יכולה ל'קפוץ' מעניין לעניין, לנבוע מגירויים אקראיים, לבוא מכיוון בלתי צפוי, ולהתעלם מאילוצים.

בזמן שאנו חושבים עם כובע ירוק עלינו לזכור 3 דברים חשובים: לא לפחד מביקורת

לשאול תמיד "מה עוד?"

לנסות להגיע מעבר לידע הקיים

באמצעות הכובע הירוק ניתן להציע גם רעיונות ניסיוניים, שאין לנו מושג אם יצליחו או לא.

אבל מה קורה כשאני חובש כובע ירוק אבל לא מצליח לחשוב יצירתי? הצורה הפשוטה ביותר לחשיבה יצירתית היא לנסות ולמצוא אלטרנטיבות. גם אם אלו כבר מוכרות או ידועות לנו. המאמץ להיזכר ולרשום אותן הוא מאמץ יצירתי בזכות עצמו.

כובע כחול:

כובע כחול מכוון אותנו לחשיבה על החשיבה באופן מודע, כלומר, להפעיל ביקורת על תהליכי החשיבה, להיות בשליטה על תהליך החשיבה עצמו ולקבוע שאלות מעוררות חשיבה להמשך.

הכובע הכחול שונה מיתר הכובעים בכך שהוא ממוקד בחשיבה עצמה. ניתן לראות אותו כמנחה של קבוצת הכובעים: הוא מנתח את יעילות השימוש בכובעים, מזהה צורך בשימוש בכובע אחר, מזמן אותו לחשיבה, קובע את סדר השימוש בכובעים כלומר את תכנית החשיבה. (הצעות לשיפור, ייעול חשיבה).

הכובע הכחול מתפקד כ"נווט החשיבה" של הקבוצה: הוא מתבונן, מברר, ממקד, מגדיר מטרה, מנסח שאלות, מזהה סטייה ממסלול החשיבה, מחזיר למסלול החשיבה, מבקר, מזהה צורך בחשיבה אחרת, מזמן את השימוש בכובע הדרוש, עוצר דיון לצורך בירור, עורך סיכומי ביניים ועורך סיכום סופי.


שימוש בכובעי חשיבה לקבלת החלטה או לפיתוח רעיון התחלתי הוא תהליך אפקטיבי כשנדרשת חשיבה והחלטה קבוצתית אבל שיטה זו נמצאה יעילה גם לשימוש אישי. ההשקעה והמאמץ יכולים להוביל לרעיונות ולתוצאות מרשימות שיכולות להפתיע....

רוצה לנסות?

הכנתי לך דף עבודה עם שאלות מכוונות לכל כובע - לכל צורת מחשבה.

כתוב/י את הרעיון/דילמה/מחשבה שלך ושאל/י את עצמך שאלות בצבעים שונים.

מרגישים תקועים 'בצבע' מסוים? חבשו את הכובע הירוק:

נסו לחשוב בתור 'דמות' מעניינת, שנו מקום ישיבה, התייעצו עם אדם שאתם מעריכים או אפילו נסחו אחרת את הרעיון או ההתלבטות שלכם.


6 כובעי חשיבה 2020
.pdf
Download PDF • 1.37MB

ערכי הליבה שלי הם ליבת האופי שלי, הזהות שלי, האני האותנטי ביותר בכל תחומי חיי.

  • האם אני מכירה/ה ומודע/ת לערכי הליבה שלי?

  • כיצד אני תופס/ת את עצמי?

  • כיצד אני מאמין/ה שהסביבה שלי רואה אותי?

  • האם אני יודע/ת להשתמש במשאבים האסטרטגים שלי?

  • האם אני מודע/ת לחסמים, מחשבות מעכבות - המונעות ממני לחוות את החיים במלואם?

  • האם אני יודע/ת כיצד להשיג את 100% ההצלחה שאני מסוגל/ת לה?

חוברת זו היא אוסף של תרגילים ושאלות לעבודה עצמאית מעולם האימון האישי, הביבליותרפיה וה-NLP לגילוי וחשיפת האני האותנטי על שלל רבדיו.

הכתיבה איננה דורשת ידע מוקדם או מיומנות כתיבה כלשהי, רק רצון להתמסר וכנות אמיתית.








bottom of page